8 nov. 2015

Falsk marknadsföring.


Avanza far med uppenbar osanning i sin marknadsföring på sin hemsida,
jag undrar om det ens är lagligt enl. konsumentköplagar och marknadsföringslagar?
Avanza har INTE "marknadens lägsta courtage", det har DeGiro, och DeGiro UTKLASSAR Avanza. Väljer du deGiro så sparar du ca 80% av courtagekostnaden du har på Avanza.
Den andra anmärkningen gäller "superlånet" till 1,75% ränta - med en massa förbehåll och konstigheter. På DeGiro har du belåning till 1,5% ränta och där finns inga begränsningar i vilka slags aktier du måste äga, hur många olika osv.
Så marknadsföringen på Avanza är helt enkelt felaktig och falsk:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Från Avanzas hemsida:

Du vet väl att du kan spara mer genom att nyttja fler av våra tjänster:
  • Låna till 1,75% i effektiv ränta
    med Superlånet.
  • Få upp till 0,90% ränta medSparkonto+
  • Handla till marknadens lägsta
    courtage.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag skulle bara vilja förtydliga vad vi menar med "marknadens lägsta courtage" samt passa på att nämna några anledningar till varför många sparare gillar oss och varför så många handlar aktier via vår hemsida.

    Vi har marknadens lägsta courtage för aktiehandel på OMX Stockholmsbörsen. Det kostar från 1 kr att handla aktier via oss (jämfört med Degiros från 5 kr) så det är alltså inte falsk marknadsföring. Vi har förutom det låga courtaget en välutvecklad hemsida där man får en riktigt bra överblick när man handlar. Vi har exempelvis både orderdjup och avslut i realtid samt du hittar flera användbara funktioner i våra aktiegrafer. Du kan bland annat se dina affärer, bolagets pressmeddelanden och utdelningar direkt i grafen. Vi har även flest avslut på Stockholmsbörsen, vilket gör att det pga av reglerna för internavslut, i de flesta fall innebär en större chans att få ett snabbt avslut via oss än hos någon annan aktör.

    Superlånet har ett eget väldigt tydligt avsnitt på vår hemsida, där tar vi tar upp hur lånet fungerar och vad man behöver göra för att nyttja det. Läs gärna mer på vår hemsida eller slå en signal in till oss så förklarar vi mer!

    Kort sagt så tror jag att många av våra kunder upplever vår hemsida som enkel att använda men också effektiv och full av smarta funktioner. Vi har sedan vi grundades alltid valt att lyssna mycket på våra kunder och ständigt utveckla nya funktioner efter deras önskemål. Vi har även sedan starten värderat vår kundservice oerhört högt, så att våra kunder känner sig nöjda och trygga även då något krånglar. Jag både tror och hoppas att många av våra kunder ser denna helhetslösning som något riktigt bra och att det är anledningen till varför de väljer oss för sitt sparande.

    /Dan, Avanza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte sett den här kommentaren från Avanza förut. Ni måste verkligen vara desperata som tycker att Ni måste bemöta vad jag skriver på min lilla blogg. Idag har Degiro 5 courtagefria affärer per dag för alla depåer som är på under 1 miljon kronor. Ni kan ju ringa dit och fråga. :-)

      Radera