17 aug. 2016

Marknadstopp.

Marknaden ser ut att ha nått en topp. Nasdaq inte så tydligt men dow jones är tydligare. Ännu så länge ser inte fallhöjden alarmerande ut.

Vad gör man vid en förmodad marknadstopp?

Kanske först ska konstatera att vi nu går in i den tiden på året då börsen brukar gå som sämst, från slutet av august och åtminstone september månad ut brukar vara dåliga. Kanske är litet tidigt i år men det stämmer ändå tillräckligt bra med statistiken för att man ska ta det på allvar.

Allting behöver inte gå ner för att marknaden når en topp och vänder ner. Hemfosa gick t.ex. bra för mig igår. Kabe kom med en kanonrapport.

Så vi kan inte bara säga - sälj allt - när vi befarar en marknadstopp.

Men jag tror så här - vi behöver identifiera var vi blöder. Sitter vi på vinster som jag gör i t.ex. Byggmax och som får stryk i den här marknadstoppen så tror jag att det gäller att stoppa blodflödet först och främst.

Vi ska alltså identifera de aktier som går ner och som påverkas mest av marknadstoppen och dessa bör vi nog sälja, åtminstone minska innehaven och gärna minska innehaven kraftigt. Transaktions-kostnaderna är så låga idag att vi alltid kan köpa tillbaka samma aktier senare igen. Det är ingen ko på isen.

Jag har provat att sitta på händerna i andra nedgångar och tänkt - det går snart över och snart vänder det upp igen - på det sättet har jag gjort några riktigt stora förluster. Man behöver kombinera ett tänkande där man fundamentalt värderar bolag men där man också tar hänsyn till marknadssituationen.

Att helt strunta i "Mr Market" som Warren Buffett tycks göra tror jag inte passar alla.

Men däremot kan man strunta i marknaden på det viset att även när marknaden går ner så finns det aktier som mycket väl kan gå upp och då får man söka deras individuella trender och köpa där det finns möjligheter. Skulle även dessa vända ner och vi börjar få ett blodflöde så gäller det att stoppa ut sig.

Fastigheter har t.ex. gått väldigt bra under lång tid trots att marknaden länge har legat i en nedtrend. Att bara hänvisa till "marknaden" - t.ex. Omx och konstatera att index ligger i en nedtrend så därför avstår jag aktier - blir alltså felaktigt.

1, Identifiera ev. marknadstopp.
2. Vilka aktier i mitt innehav påverkas mest och vilka blöder mest. Sälj dessa.
3. Leta andra möjligheter, t.ex. att gå kort i vissa övervärderade aktier eller att köpa någon form av
    bear-certifikat, dels för att tjäna pengar och dels för att skydda de aktier som finns kvar i depån.
4. Leta aktier som kan gå emot marknaden och som inte påverkas särskilt mycket av det allmänna
    klimatet. Ofta kan det finnas mindre aktier som blir mer intressanta när de stora aktierna har gått
    över i negativa trender. Mid cap och small cap har en annan utveckling än omx. På first north kan
    det också finnas intressanta aktier "som lever sitt eget liv".








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar