12 nov. 2015

Intervju - deGiro

Stockpicker intervjuar: DeGiro

För första gången på väldigt länge dyker det upp en aktör på den svenska marknaden för nätmäklare som ser ut att på allvar utmana Avanza och Nordnet om kunderna. Det handlar naturligtvis om den holländska nätmäklaren DeGiro.
Men, vilka är Degiro, vilka planer har de och kan det gynna dig som konsument? Stockpicker har intervjuat DeGiros VD och grundare Gijs Nagel.
Gijs, när grundades DeGiro och vad är bakgrunden till er snabba expansion?
Vi grundades 2008 för professionella investerare. 2013 bestämde vi oss för att öppna upp vår plattform och priser för privata investerare.
I hur många länder finns DeGiro idag?
Vi är i dagsläget aktiva i 18 olika länder.
Finns det någon marknad eller region där ni känner att uppsidan är speciellt stor?
Det är stora skillnader, de stora länderna inbringar naturligtvis många kunder. Vi ser en mycket stor potential i de nordiska länderna.
Hur stor del av den svenska marknaden planerar ni att ta?
Vi siktar på 25% av marknaden. I Nederländerna som är  det första landet vi lanserades i nådde vi detta målet på två år.
Ni chocksänkte courtaget i Sverige tidigare i år. Har era konkurrenter följt efter och hur står ni er idag mot dem när det gäller courtage mot kund?
Det kom en viss reaktion i Sverige, men skillnaderna är fortfarande mycket stora. I de flesta andra länderna har vi inte sett någon reaktion överhuvudtaget. Vår priser är så pass långt under de andras att de hade börjat dra på sig förluster om de sänkt sina priser till vår nivå. Vi kommer från den professionella investeringsvärlden och kan därför använda oss av vår egenutvecklade infrastruktur som håller nere de fasta kostnaderna.
Det har tidigare talats om nollcourtage. Är det möjligt på den svenska marknaden och är det någonting som vi kan förvänta oss av DeGiro framgent?
Ja, vi tror att det finns en plats för detta i branschen i framtiden. Som så många andra tjänster nu för tiden kommer det delvis bygga på annonsering. Vi planerar en lansering i de första länderna nästa år.
Lägsta courtaget är en sak, men vad kan en intressent förvänta sig om de jämför er mot era konkurrenter vad beträffar helhetslösningar som ISK-depåer, appar och nyhetstjänster samt allmän service?
Vi erbjuder investeringssparkonto, en mobil hemsida och stort antal verktyg för grafer och teknisk analys. Dessutom tillkommer det hela tiden nya funktioner. Nyheter erbjuder vi inte då dessa redan finns i överflöd på internet.
ISK-depåer är relativt nytt hos er. Har intresset för er ökat sedan ni möjliggjorde detta?
Ja, vi lanserade detta för fyra månader sedan och det har haft en god effekt på bade kundtillströmning och handel?
Finns det något i pipeline som vi kan förvänta oss ifrån DeGiro inom kort?
Vi är ett bolag som lägger allt fokus på att kunna erbjuda handel på alla marknader i hela världen till de lägsta avgifterna. Det är detta fokus som gör oss så konkurrenskraftiga. Det stora målet i dagsläget är att förbättra produkten och ge den bästa möjliga servicen till våra kunder. Då vi i genomsnitt är 80 % billigare än våra konkurrenter har våra kunder under året sparat ungefär 60 miljoner € på sina avgifter, och det här är bara början på vår satsning mot privata investerare. Vi är mycket stolta.
Vanans makt är stor. Så till sist, vad skulle du vilja säga till de av Stockpickers läsare som är tveksamma till byta ifrån en redan inkörd internetmäklare till DeGiro?
Det tar tio minuter att skapa ett konto med en insättning på en krona. Det kostar heller inget att ha ett konto hos oss så jag föreslår att era läsare går in på hemsidan för att se vad vi har att erbjuda. Jag vill även hänvisa till prisjämförelsen på vår hemsida: https://www.degiro.se/priser.html
Vill du veta mer om DeGiro?

Hemsida: www.degiro.se 
Allt om Degiro: https://www.degiro.se/varf%C3%B6r-degiro.html


Senast uppdaterad: 2015-11-05 11:31:12

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar